Patrick Sweetlove, huisarts
home
raadpleging
infomail
actueel
medische info
hyperlinks

Hart- en vaatziekten bestrijden

Roken

Roken tast de vaatwand aan.
Wanneer deze beschadigd is, zetten de vetten er zich gemakkelijker op af, wat leidt tot arteriosclerose.

Stop met roken

Bloeddruk

Een te hoge bloeddruk (= hypertensie) brengt ook wijzigingen van de slagaderwand teweeg, wat vetafzetting en de ontwikkeling van arteriosclerose bevordert.

Laat uw bloeddruk regelmatig controleren

Triglyceriden

Triglyceriden zijn een andere soort vetten die worden aangemaakt in het organisme. Bouwstoffen hiervoor zijn glycerol en vetzuren, die we halen uit de voeding. Triglyceriden vormen ook een cardiovasculaire risicofactor omdat ze bijdragen tot de vorming van zeer kleine en zeer dense LDL-partikels in ons organisme. Die zijn gemakkelijk oxydeerbaar en veroorzaken daardoor atheroomplaques.

Beperk uw alcoholverbruik (bron van glycerol).

Suikers

Suikers bevorderen gewichtstoename en worden in het organisme omgezet tot vetten, die zich kunnen opstapelen. Een te hoog suikergebruik gaat ook gepaard met hogere triglyceridenspiegels.

Beperk uw verbruik van suikers

Overgewicht


Controleer uw gewicht (eenmaal per week)

Een zittend leven

Een zittend leven bevordert opstapeling van vetten, overgewicht en de ontwikkeling van hart- en vaatziekten.

Doe regelmatig fysieke inspanningen (sport, wandelen, enz.)

Principes voor een goede voeding

Opgelet voor verzadigde vetten
Verzadigde vetten kan u beter vermijden, want cholesterol veresterd met verzadigde vetzuren zet zich gemakkelijker af in de bloedvaten. Verzadigde vetten zijn meestal hard bij kamertemperatuur. Ze komen vooral voor in producten van dierlijke oorsprong: vet rood vlees (schaap, rund), fijne vleeswaren, boter, harde margarines (van dierlijke of plantaardige oorsprong), reuzel, kaas, volle melk, producten op basis van volle melk, enz.
Maar ze kunnen ook “verborgen” zijn in gebak, taart, bereidingen met chocolade, ijsroom, verse room, chips, grills en aperitiefhapjes, enz.

Geef de voorkeur aan mono- of polyonverzadigde vetten
Cholesterol veresterd met onverzadigde vetzuren, zet zich minder af in de bloedvaten. Het gebruik van mono-onverzadigde vetzuren doet bovendien de LDL-cholesterol dalen. Onverzadigde vetten zijn doorgaans vloeibaar.

  • Olie en voedingsmiddelen rijk aan mono-onverzadigde vetten:
    Olijfolie, arachideolie, koolzaadolie of Angola, gevogelte, plantaardige margarine, bepaalde soorten vet fruit (bijv. avocado, noten), enz.
  • Olie en voedingsmiddelen rijk aan polyonverzadigde vetten:
    Zonnebloemolie, maïsolie, sojaolie, saffloerolie, notenolie, druivenpitolie, vis, speciale margarines of minarine, enz.
N eem gemengde oliën en varieer uw oliegebruik. Olie is rijk aan vitamine E, gekend om zijn antioxiderend effect.

Vermijd alcohol en suiker als u te veel triglyceriden hebt.

De bereidingswijze van de voedingsmiddelen is zeer belangrijk
Beperk het frituren tot een minimum. Gebruik bij voorkeur een pan met antiaanbaklaag, beperk de hoeveelheid vetten bij de bereiding en vermijd dierlijke of verzadigde vetten. Maak zo veel mogelijk gebruik van stoom, bouillon (met water), grill, microgolf of klassieke oven.

Aanverwante artikels op deze website

Cholesterol- en vetverlagend dieet.

Links


Mocht je na het lezen van deze brochure nog vragen hebben, stel ze gerust tijdens de raadpleging!

Dr. Patrick Sweetlove,
Osystraat 41, 2060 Antwerpen
Raadpleging enkel na afspraak op: 03 / 225 24 25.


Terug naar Medische informatie
[Home] [Raadpleging] [Infomail] [Actueel] [Medische info] [Links]